Recept på Saffranskakan :)

Såg att jag fått en kommentar om receptet på Saffranskakan så här kommer det :)
-
5 ägg
7,5 dl socker
200 g smält smör
2 påsar saffran
6 dl mjölk
6,5 tsk bakpulver
14 dl mjöl
Pärlsocker!
-
Gör såhär:
  1. 1. Sätt på ugnen på 200 grader. Klä en stor långpanna (ca.40x50cm) med bakplåtspapper.
  2. 2. Vispa ägg och strösocker pösigt i en stor bunke, större än 3,5 liter, för det blir mycket smet.
  3. 3. Smält smöret och blanda i saffran och mjölk. Tips! Om du använder hel saffran så använd en mortel och lägg i saffran plus lite strösocker och mortla runt lite så saffran blir mindre.
  4. 4. Blanda vetemjöl och bakpulver.
  5. 5. Blanda nu ihop allt utom pärlsocker och häll ut i långpannan.
  6. 6. Strö pärlsocker över kakan. 1 dl är ganska lagomt.
  7. 7. Grädda mitt i ugn, ca. 23-30 minuter. Grädda inte för länge , kolla med sticka. Olika från ugn till ugn. Jag ställer taimer på 23 minuter och kollar då med en sticka, är den kletigt tar jag några minuter till o.sv. Låt kakan kallna och skär i lagomt stora bitar, 30 eller 42 bitar.
  8. 8. Denna kaka kan man även göra utan saffran och ev. tillsätta annan kryddning som pepparkakskryddor, kardemumma m.m eller som grund till en långpannekaka med någon god glasyr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback